Friday, May 2, 2008

lembaran kedua dihari pertama...

tq jai....tq for being such a good frenz of me....bukan senang nak cr kawna baikk....(hope ko mmg jd kawan yg baik la).... sbb ko ajaq aku buat blog ni.....bukan la tak reti sgt..saja buat2 manja...sbb kita hidup kat dunia ni jgn la terlalu riak dan sombong mengatakan semua bende semua kita tau nak buat..sedangkann...kita lupa kat atas sana ada yg lebih berhak dan berkuasa......so as human being...baik kita rendah dirii...tp...kalau rendah sgt kang org pijak pulak kepalaa.....tinggi sgt kang takd eorg nak kawan...so ambik la lang bijakk....bersederhanaa......so jai....bukan aku taktau...cuama mcm aku kata td..nak manja jerr..buat2 tak tauu.....

utk kekawan yg lain....bagi aku semua baik2 belaka...bukan nya jai sorg jer.....hah...liza, zuredah,cik mad, suzi..sinar...salman...shamsul...semua kwn2 yg aku sanjung kat tempat keje ni.....sanjung bukan sbb ade makna...sebab depa semua ni...yg ngam n aku rasa boleh trima ....isy susah la...kang bila ade kawan tak sebut nama kata aku tak suka depa lakk..senang critaa...semua baik2 laa...eee..susahnyaaaa.......bukan susah dengan hampa ..tp susah dgn dunia nii....sbb apa tau..sbb...yela....setiap org ade la pendirian n skala hidup msg2...ade pendapat msg2..ade perasaan msg2..ade coretan hidup msg2..ade crita msg2.....so....kesimpulan semua2 kawan2 ku best n baik2 belaka...

then,...dengan izin...aku nak mintak buat bloq aku ni dlm bhs ibunda aku...hehe..of coz la bhs melayu beb....cuma nak bhs lebih ibunda.....bhs kedahh.......hehee..kedah..kedah pantang kalah..walau sakit jatuh dan rebahh......sioknya kalau boleh cakap kedah nohh.....membe aku ramai la nak cakap kedahh...so mai qhamai2 kita cakap kedah baqhu siokk....

ok...dalam lemabran kedua ni..tak banyak la aku nak critaaa......aku nak crita pasai HARI PEKERJA.....hehe..yela..sebagai pekerja kene la aku apprecaite hati pekerja...sungguh pon dah berlalu kemarin....aku tetap nak crita.....sbb apa...hari pekerja ni aku sambut kat mana...rumah ja...hahahahaa.....bukan kedekut la..aku suak dok qhumahh....dok qhumah rasa nikmat jaa....boleh lentang boleh naked...ooopp..sorry nohh...naked dgn org tersayang takpa laa.......

so....hari pekerja ni ...di hanya ajak kwn aku si jai mai makan kat umah ka.....sbb aku n bini aku...si ayu tu...suka la jamu org makan...so ajak la si jai mai makan..die kebetulan tak p mana...mai la umah akuu...kami pulak lapaq laksa.....so..ayu pon maska la laksa...kegemaran kami seisi keluarga.....sedap gak bini aku masakk.....bg aku la..org lain aku taktau laaa......so...pg dlm jam 10...br tehege2 nak p merekett.....pukui 12 br balik.....bukan p dok mengulat kat mereket..sapa mau busukk..my son..danish..alahai lg la..cukup takmau masuk mereket....masuk skit dah muntahh..so aku bw die p KFC..beli burgar colonel....then tunggu ayu kat tepi jln.....time nak blk....nampak plak klinik cheh sebelah stesen bas...aku ajak ayu g scan prot.....hehehe...teringin la nak tgk 2nd baby..so bayaq 33 hinggit...dpt la tgk baby dok begerak dlm perot mummy........i baby..this is dadyyy.......best kann.......hah...sbb tu la....jam 12 br balik qhumahh....tgk2 jai dah dok tecangok depan pintuu..aku buat budus ja..hahahaha...sbb aku ngan jai ni dah tak kisahh.....

sampai umahh...aku jenis suka tolong bini kat dapoqq.....bukan suami dayus kk..suami misali....aku trus g belakang...basuh ikan ayam sotong..udangg.s.emua la yg beli td...rebuih ikann..yala..nak buat laksa kann......ayu lak..awat taktau..ari tu penin pulak dahh..muntahh..kesian aku tgkk..tp nak ckp..pompuan jgn layan sgt..kalau layan ngada ja..buat bodo ja..hahahahaa....so jap ja dia dah ok...so dia start la nak masakk..aku teruskan usaha membasuh semua apa yg dibelii...
si jaii......ermm..menenqeloh jaa....atas sofa aku tuu..oi beli mahai tauu....bukan tempat tidoqqq.....lama gak die lenaa....samapi la..ayu keloi...mai makan lekaihh....lapaqqq....
aku yg ikut jejak pak aku..suka jamu org...ajak la sorg lg jiran aku..si jijan..mai mkn seklai..sb die tu hantu laksa...bini lak takdakk...dok dlm pantang kat puchong nuu...aku sms ja..trus maii..mmg dasar hantu laksaa.....so kami makan la laksa...berempat....aku ayu jai jijan........tp aku mintak mahap kat jaii...ropanya die tak brp minat laksa..mana aku tauu....pg ni bila baca blog dia br aku tau dia tak minat...nasib la jaii.....hang tak minat kami 3 org minatt...nasib..kalau tak tak cukup laksa aku..hahahahhaha.....

lepas makan laksa....isy..mata takleh nak angkat laa....punya laa ngantokk...kat luaq..ya allah...hangat yakmat..tuhan jatauu.....jai lepas kedarah laksa yg tak minat tuu....sambung pulak lenaaa....aku tgk tv...crita JPB...jgn pandang belakangg.....ulang dah 10 kali kat ria..benci jugakk..tp tgk ja...tgk dgn danishh....mata tak tahann..naik atas..tgk ayu dah lena sakann..aku sambung jala....lenaa..sampai jam 7 br sedaqq.......bangun sakit pala yakmat...awta taktauu..rasa dah kena migrain la..asyik sakit pala jaa.....aku mandi solatt....tgk sepupu pulak mai jlnn....aduhh..awat maii.aku sakit pala nii..tp dah tetamu layan jalaa....kang tak baik lakk...prinsip aku...." setiap tetamu yg dtg, semua bw rezeki"....so aku layan jaa.... jai dah nak blk nak p joging katanya......so rezeki sepupu aku....dpt la mkn laksa....ade la 2 pinggan lg...so anak2 die je sentaii...die telan kuah jele...maleh la nak p beli tambah..lambat nak rebuih....lgpon dah nak magrib.....dlm jam 8 depa blk.....tinggai la ku 3 beranak blkk........

si jai lak sblm blk....ropanya dok la ambik gambaq sekeliling qhumah aku...siap posing lak tuu...so gambaq laksa takdak...gambaq jai ngada2 ada laa..........
itulah perjalanan hidup aku d hari pekerja.....tak menarik...tp aku suka...sbb kwn dan saudara dtg bertandangg.......

mana lagi baik aku cuti kat luaq abiskan duit...atau abiskan cuti kat umah then ajak kawan makan....?...sapa nak jawab......

gambar jai.. elokkkk

1 comment:

AYU said...

SUSAHNYA MENCARI KAWAN YANG SETIA


Bukan senang untuk mendapat kawan yang setia,
Boleh berkawan waktu susah dan senang,
Di waktu dukacita dan gembira,
Di waktu kita buntu fikiran dialah yang memberi pandangan,
Ketika tidak ada apa yang hendak dimakan, diberi bantuan,
Boleh memberi pertolongan sebelum diminta
kerana faham masalah kawan,
Apatah lagi apabila diminta,
Waktu sakit diziarahi,
Di waktu mendapat nikmat, dia melahirkan kegembiraan,
Kesusahan kawan kesusahannya,
Kesedihan kawan adalah kesedihannya,
Keluarganya dijaga dan diambil berat tentang kehidupannya,
Maruah kawan dan keluarganya amat dijaga,
Ia merasakan maruah diri sendiri juga,
Apabila sudah agak lama tidak berjumpa
sudah bertanya-tanya,
Apa halnya, apa masalahnya, lama tidak berjumpa,
Kebaikannya dicerita-cerita dan dipuji-puji di belakangnya,
Keaibannya ditutup, kecacatannya tidak diumpat,
Mengutamakan kawan dari dirinya,
Selepas mati keluarganya tetap dihubungi,
Silaturrahim dengan keluarganya terus bersambung,
Susah payah keluarga kawannya selepas mati tetap ditolong,
Aduh,mana hendak dapat kawan di waktu ini,