Tuesday, June 10, 2008

hari Ke2 ...bengkel putri sakdong....

ermm..dah terlepas 1 hari ...tak sempat nak update....patut kemarin aku crita nii..takpaa.....perasan dak kalau tgk...aku tulis Putri Sakdong...awainya aku tulih...Puteri Saadong...ermm..pelik..tp tula....mengikut Pak Hamid...sebenarnya...Puteri Sakdong ( sebab Pak Hamid adalah penulis skrip cerita ini- kabarnya cerita lagenda ini adalah kisah Puteri yang menjadi keramat akibat kesucian cintanya terhadap sang suami) - kalau Saadong bunyi mcm Saadiah pulak ( tak sedaplah kalau cerita Puteri Saadiah..hahahaha) ...apa pon Pak Hamid mmg best... seorg tua berusia 82..tp mmg kelakar n bersahaja...best..tak bosan...bnyk ilmu bangsawan yang aku pelajari...terutamanya..cara bercakap dalam lenggok bangsawan...bestt

so hari ke2 ni paling aku surprise..aku tetiba Pak Hamid panggil kedepan...."ye nak..yang depan ni..datang ke sini...baca semua skrip babak 1" ...aku dgn bersungguh kedepan...wah..abis semua watak aku baca....= cik siti wan kembang, puteri sakdong, puan seri amar,seri tanjong,dato lela negara,dato bijaya pahlawan,datuk bentara negara...best kan...paling best bila aku baca setiap dialog..Pak Hamid akan pusing kepalanya n say..." bagus anak membacanyaa..tapi jgn la anak sebut baku...nanti Pak Hamid ajar anak lenggok bangsawan..bagusss"...kembang idung akuu.....

so dari situ Pak Hamid dah jatuh cinta ngan aku...so untuk pemilihan pelakon untuk pementasan pendek pada 18 jun ni...( sebenarnya dato VC akan dtg tgk hasil bengkel ni..so kami disuruh buat short bangsawan..so babak 1 akan di lakonkan...sbb itulah Pak Hamid pilih org yg die percaya boleh buat...) so aku org pertama yang Pak Hamid pilih....aku bakal memegang watak Dato Bentara Pahlawan....suara aku kene kuat tegas dan lantang....

" ampun tuanku cik siti wan kembang, patik memohon ampun jika sekiranya bicara patik ada murka dihati tuanku. Adapun pada hemat patik, jika sekiranya kita melawan kehendak Maharaja Siam, umpama menentang sang garoda buana, seperti melangkah kemulut naga, ampun tuanku..."

tapi yang bestnyaa....Zamrus..pengurus produksi..ade berbisik....aku bakal di jadikan Raja Abdullah...watak utama dalam crita ini...wahh...hebat tuu....

ps:..raja abdullah dalah suami kepada puteri sakdong....akibat curiga dihati raja abdullah..pada kesucian puteri sakdong selepas pulang dari Negeri Siam, Raja Abdullah memberikan kerisnya kepada Putri Sakdong untuk membunuh beliau....Puteri Sakdong bersumpah jika sekiranya dipotong tangannya lalu berdarah putih bermakna kesuciannya masih terbela.....lalu Puteri sakdong...memotong tangannya...terpancutlah darah putih..tanda kesucian Puteri Sakdong....lalu keris terhunus kebadan Raja Abdullah..maka matilah Raja Abdullah........

No comments: